LaBrands artikel

We hebben ‘m inmiddels allemaal wel een keer voorbij horen komen: Zitten is het nieuwe roken. Waar men vroeger fit bleef door te timmeren, te hoefsmeden of kolen te scheppen, worden we tegenwoordig dik en lui van ons zittende beroep. Jammer, want gezond en fit worden tíjdens ons werk zou anno 2018 ideaal zijn: #fitgirl en #beastmode for everyone.

Maar goed, we kampen dus met een serieus probleem. De volwassen zittenblijver. Bij ons thuis (is dit heel Brabants?) een regelmatig besproken onderwerp. Vriendlief begrijpt het niet: “Dan zit je al 8 uur per dag achter je computer… En dan ga je tijdens je pauze ZITTEN? Benut dat half uurtje dan tenminste om een rondje te lopen!” En daar heeft hij een punt. Dat zullen de trouwe middagpauze-wandelaars schromend met hem eens zijn.

Ik moet bekennen dat ik ook niet meer loop tijdens mijn pauzes. Na 4 uur achter mijn computer zitten schuif ik met mijn collega’s aan tafel om gezellig te lunchen. Dit geeft me de mogelijkheid uitgebreid de tijd te nemen voor mijn eten (lees: Opwarmen, snijden, beleggen, whatever) en dat is ook belangrijk. Op 2 bruine boterhammen red ik het niet, dat staat gelijk aan een snaaimoment om 15:00 uur en chips voor het avondeten. Maar wanneer compenseer je het stilzitten dan? Trust me, je hoeft niet meteen 5x er week naar de sportschool. Er zijn een paar makkelijk toe te passen veranderingen die je dagelijks in beweging brengen:

Op de fiets naar het werk!LaBrands artikel

Love it! Of ja, het fietsen niet per se. Maar ik vind het heerlijk om met een luisterboek op (Storytel, aanrader!)(ik weet dat het suf klinkt, maar give it a try) al koekeloerend op mijn gemak naar het werk te fietsen. Een gezonde dosis frisse lucht & een opstart momentje met mezelf. Vind je het net te ver of kan jij niet anders dan op de zwaarste versnelling fietsen, waardoor je als een bezwete otter op het werk komt? Een schoon setje kleren en een fles deo doen wonderen!

Of… Lopend naar kantoor

Ik weet dat ik geluk heb. Met mijn werkgever op 3 km afstand én een park dat tussen ons in ligt. En ik snap heus dat de meeste mensen niet de luxe hebben om naar hun werk te lopen. Maar ga eens op zoek naar een mooie route in de buurt van kantoor. Kan je je auto misschien 15 minuten verderop parkeren en het laatste stukje lopen? Op mooie dagen kost dit weinig moeite en levert het je in ieder geval 30 minuten beweging en 4.000 tot 5.000 stappen op de stappenteller op.

Staand werken

Yes, ik ben een fan! Mijn vorige werkgever (VGZ) was een kei in het verzorgen van werkplekken. Daar had ik een geautomatiseerd bureau dat met een simpele druk op de knop naar boven en beneden gesteld kon worden, waardoor je aan hetzelfde bureau zowel zittend als staand kon werken. Must-have als je het mij vraagt! Mijn collega’s en ik maakten er veel gebruik van en je steekt elkaar ook echt aan om weer even te gaan staan.

Lopend vergaderenLaBrands artikel

Ik zie voor me dat leidinggevenden dit met samengeknepen billen lezen. Want hoe weet je of men wel echt aan het vergaderen is en niet gewoon een blokje om is om het over voetbal te hebben? Daar heb je dus een beetje vertrouwen voor nodig. Verder is het eigenlijk heel simpel: Het is al lang bekend dat onze hersenen meer activiteit vertonen wanneer we in beweging zijn. Dus laat die saaie onderuitgezakte meetings achterwege en ga buiten al wandelend sparren en overleggen!

Office challenge

Je ziet het regelmatig voorbij komen, een plank challenge. Heb je al ooit geprobeerd om dit op kantoor te introduceren? De kantoortijgers van D-reizen gingen je al voor (en schreven er een leuk artikel over)! Zij spraken met elkaar af  een week lang op elk heel uur 1 minuut te planken. De challenge sloeg aan en het aantal deelnemers nam snel toe. De reacties waren zelfs zo positief dat er al een vervolgchallenge bedacht was: de wall-squat.

 

Heb jij goede tips om in beweging te komen en/of je collega’s te stimuleren? Laat het me weten via de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *