LaBrands drukdrukdruk

“Hoe gaat het?”

We kennen allemaal wel iemand die deze vraag standaard beantwoordt met “Druk!”. Sommige mensen vatten dit als positief op. Wanneer iemand “Rustig!” antwoordt, gaan we er vanuit dat diegene niet kan doen wat ‘ie wil, of dat de zaken niet goed lopen. Vreemd, gezien het al lang bekend is dat gebrek aan ontspanning, stress en werkdruk een negatief effect hebben op onze state-of-being en op wat we opleveren. Dus, waarom hebben we het zo druk, waarom is dat eigenlijk niet goed en wat doen we eraan?

Waarom hebben we het zo druk?LaBrands druk druk druk

Sommigen zien ‘het druk hebben’ als een kwaliteit. Wie het niet druk heeft, heeft geen werk of werkt niet hard genoeg. En daarom wordt ‘druk’ als een positieve status gezien. Altijd bereikbaar zijn, in de avonduren e-mails beantwoorden, in het weekend nog even werken. Lekker bezig pik! Maar de vraag blijft staan: Waarom hebben we het zo druk?

Een kort onderzoekje wijst uit dat er verschillende oorzaken zijn. De meest voorkomende zijn:

Problemen met grenzen aangeven

We willen overal bij zijn en alles meemaken. We zijn voortdurend voor iedereen bereikbaar, durven geen nee te zeggen tegen projecten waar we eigenlijk geen tijd voor hebben en willen uitblinken ten opzichte van onze collega’s. Herkenbaar?

Inefficiënt werken

Elke ochtend een half uur ouwehoeren bij het koffiezetapparaat, met iedereen die langsloopt een praatje aanknopen, snel eventjes daar bijspringen, een kwartier voor de pauze een sigaretje roken, tussendoor je e-mails wegwerken en tegelijkertijd betrokken zijn bij talloze projecten. Door slecht te plannen, alles aan te nemen wat voorbij komt en geen/de verkeerde prioriteiten te stellen vliegen de werkdagen voorbij zonder dat je het doorhebt!

Moeite met delegeren

Je vindt het lastig om om hulp te vragen, weet niet wie er eigenlijk verantwoordelijk is voor deze taak of je bent er heilig van overtuigd dat je dit zelf beter kan… Als je moeite hebt met delegeren kan je ondergesneeuwd raken met taken die überhaupt niet op jouw bordje horen te liggen.

Waarom je het niet druk wilt hebbenLaBrands kwaliteit

Annemiek Leclaire schreef een mooi artikel voor NRC met de titel “Alleen sukkels hebben het druk”. De intro luidt als volgt:

“Wie het altijd druk heeft, heeft het niet begrepen.”

In het artikel legt ze uit dat het druk hebben slecht is voor je gezondheid, relaties, geluk én je carrière. Natuurlijk helpt het je als starter om in het begin 110% te geven, op die manier onderscheid je je van collega’s. Maar verder in je carrière werkt iedereen hard. Méér uren en méér productie helpen je dan niet meer met het maken van onderscheid. Impact maken is, op dat niveau, veel belangrijker. De kwaliteit van je werk, daar draait het om! Nieuwe ideeën, nieuwe producten of diensten, onderscheidende voorstellen… Én tijd om je te ontspannen, te sporten, te slapen, je familie en vrienden te zien. Zodat je fris en fruitig op je werk zit en daadwerkelijk toegevoegde waarde kunt bieden.

Hoe de drukte te beperken

Kijk eens om je heen. Waarom heb jij het zo druk, terwijl jouw directe collega om 17.30 tevreden (en klààr) zijn computer afsluit?

Het druk hebben hoeft niets te maken te hebben met het aantal verplichtingen/taken dat je hebt. Voor veel mensen is het een mindset en gebrek aan een handige verzameling van vaardigheden die je in staat stellen je dag juist te benutten. Een paar tips die je hierbij helpen:

Doe niet alles

Als je agenda vol zit, heb je geen tijd voor nieuwe taken. Simple as that. Het is wel relevant om je af te vragen of je agenda vol zit met de juiste dingen! Kijk daarom eens kritisch naar de zaken waar je veel tijd aan spendeert & maak een selectie van waar je verder mee wilt gaan en met welke zaken je wilt stoppen.

Focus!

Focus is in dit geval tweeledig:

Focus op wat je doet:

  • Psycholoog Tony Crabbe slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop: LaBrands focus op kwaliteit
    “Je kunt niet presteren in een kenniseconomie als je geen tijd hebt om na te denken.”
    Beperk het aantal afspraken en projecten per week, zodat je ook daadwerkelijk tijd hebt om na te denken over de zaken waar je mee bezig bent. Je kunt beter 10 taken succesvol en van hoge kwaliteit afronden, dan bij 100 taken betrokken zijn geweest.

Focus wanneer je iets doet:

  • Zonder je af van mogelijke afleiding wanneer je tijd inplant  om ergens aan te werken. Dit betekent niet direct dat je ergens anders moet gaan zitten. Zet je privé telefoon op stil, zet de notificaties van je e-mail uit en geef bij je collega’s aan dat je het komende uur even niet gestoord wil worden. Op die manier krijg je veel meer gedaan.
Samenwerken

Je hoeft en kunt niet alles alleen doen. Kijk kritisch naar de taken die je tijd in beslag nemen en wees realistisch in wat daadwerkelijk bij jouw functie hoort. Vervolgens kan je, eventueel samen met je teamleider, kijken bij wie de overige taken thuishoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *