Labrands planning

Ben je op zoek naar een Personal Assistant of een Office Manager? Overweeg dan eens tussen de triatleten te zoeken. Met het inplannen van trainingen voor 3 verschillende sporten, zijn zij vaak meester in het beheren van agenda’s en maken van planningen! Waar een zwemmer, wielrenner of hardloper zijn trainingen focust op 1 sport, richt de triatleet zich op 3 sporten. Dit betekent dat er meer getraind wordt en er meer tijd voor nodig is. En dat vergt behoorlijk wat planning skills. Want naast het sporten bestaat er nog een hele wereld van werk, partners, familie en vrienden.

Maar hoe combineer je zoveel trainen met de rest van je agenda?

Prioriteit geven

Je zult op een punt komen waar je moet beslissen hoe ver je wilt gaan. Wanneer kies je voor een training en wanneer sla je deze over? Ik kom in het ‘prioriteit geven’ voornamelijk de volgende 3 situaties tegen:

Vermoeidheid

Vermoeidheid kent 2 gezichten als het aankomt op prioriteit geven.

  • Als je een keer geen zin hebt of een beetje moe bent, moet je daar overheen kunnen stappen. Natuurlijk kan je als je helemaal stuk zit beter een keer thuis blijven en op de bank ploffen, maar laat het geen gewoonte worden. En wees kritisch: Trek je het echt niet? Of is het gewoon makkelijker om niet te gaan?
  • Als je zoveel sport, is het heel belangrijk om je rust te pakken. En dat betekent niet alleen niet sporten, maar ook écht uitrusten. Je zal soms uitnodigingen af moeten slaan. Bijvoorbeeld omdat de hele zondag door de Efteling banjeren niet zo’n goed idee is als je de 2 dagen daarvoor 8 uur getraind hebt. Of omdat je op tijd naar bed moet om aan de benodigde uren slaap te kunnen komen.
In combinatie met andere activiteiten en taken

Ik merk dat het belangrijk is om te trainen voordat je aan andere dingen op je to-do list begint. Als je écht moe bent wanneer je gaat sporten, zie je dat terug in je technische en fysieke prestaties. Het is daarentegen niet zo erg als je moe bent tijdens het strijken 😉 First things first (je training), de rest kan vaak daarna wel.

Keuzes maken: Wat is het je waard?

En heel eerlijk? Je zult sommige afspraken af moeten slaan. Op zaterdagavond met je maten de kroeg induiken en vol gas meedrinken is geen optie als je op zondagochtend bij de training verwacht wordt. Wees realistisch in waartoe je bereid bent! Wil je groeien in het sporten, maar wil je geen concessies maken in de rest van je leven? Dan kan je er beter genoegen mee nemen dat het er niet in zit.

Wees flexibel in je dagindelingLaBrands triatlon blog

Je hebt naast het sporten natuurlijk nog andere dingen te doen. En niet elke afspraak is op het door jou gewenste tijdstip in te plannen. Wees daarom flexibel in het plannen van je trainingen. Heb je ’s avonds een etentje? Plan je training ’s ochtends in! En je hebt natuurlijk geen zin om bekaf bij dat etentje te zitten, dus pas je intensiteit daar op aan. Focus bijvoorbeeld meer op techniek dan op tijd of afstand, of ga aan de slag met een core of stretch training. Die zijn over het algemeen korter dan het zwemmen, fietsen en hardlopen.

Sociaal sporten

Wat ik in mijn omgeving veel terug zie, is dat sociale activiteiten vaak erg passief zijn. Zitten, eten en drinken. Voor elke sporter is dit eigenlijk dubbel nadelig: Je slaat niet alleen je training over, maar werkt ook nog eens een boel slechte dingen naar binnen. Heb je al wel eens bij je vrienden gepeild of ze in zijn voor iets actiefs? Samen de hond uitlaten of een stukje fietsen met onderweg een terrasje kan óók lekker zijn! Wat ik heerlijk vind is dat recreatieplassen in de zomer vaak tot 8 uur open zijn. Na het werk samen een duik nemen kan dus ook!

Keeping it realLaBrands triatlon blog

Wees niet alleen realistisch in waartoe je bereid bent. Wees ook realistisch in waar je mee bezig bent. Sporten is leuk en voor sommigen belangrijk, maar dat is de rest van je leven ook. Als je een baan hebt, moet je er ook voor zorgen dat je de energie hebt om die naar behoren  (en een beetje beter) uit te voeren. Als je een relatie hebt zal je tijd vrij moeten maken voor je partner. En er is een grote kans dat je vrienden en familie het leuk vinden als je op een verjaardag verschijnt. Neem af en toe de tijd om de balans te evalueren en stel daar waar nodig je plannen bij.

De praktijk

Ik heb de afgelopen maanden zo vaak mijn neus gestoten… Chagrijnig zijn omdat ik simpelweg veel te veel getraind had, niet genoeg rust had genomen en daardoor een nieuw level moe zijn heb ontdekt. Helemaal stuk aankomen bij de zwemtraining, omdat ik én de sociale plannen én de sportplannen door heb laten gaan. Trainingen afslaan omdat ik druk was met andere dingen.

Maar daar leer je van. Zo ging het afgelopen weekend verbazingwekkend goed. Ondanks dat ik met al mijn collega’s een weekendje weg was, is het gelukt om niet teveel slechte dingen te eten/drinken, op tijd naar bed te gaan én 2x te trainen. Niet iedereen was daar even enthousiast over, maar met de volgende triatlon binnen één week was het voor mij wel belangrijk.

Aanstaande zondag start ik in Nuenen, op de 1/8e of 1/4e, dat is nog niet zeker. Het hardlopen moet ik helaas overslaan vanwege een blessure. Maar ik ga 110% voor een goede tijd op het zwemmen en fietsen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *